Veel gestelde vragen - FAQ (Frequently Asked Questions)

 

Algemene vragen:

Kan ik de website op mijn tablet of smartphone bekijken?

Antwoord: Ja dat kan. In principe werkt de site inmiddels in alle browsers.

Wanneer wordt een ban opgeheven?

Antwoord: Als je voor de eerste keer gebanned ben? Stuur een mail naar het NKL-Team met het verzoek weer toegelaten te worden. Geef daar bij ook duidelijk aan dat je de Gedragsregels vanaf nu wél zal respecteren. Met name op het deel waar je voor bent geblokkeerd. In een rustige periode, alleen vlak na een broedseizoen, zullen we de blokkering opheffen. Ben je al een keer gebanned en ga je daarna om de zelfde rede weer in de fout is de ban definitief. Als uit onze scans blijkt dat je na een tijdje onder een andere naam oid weer in de shout actief bent dan wordt je onmiddellijk en zonder uitleg van rede verwijderd en geblokkeerd in de shoutbox en op onze website.

Hoe maak ik een snapshot van een camerabeeld en plaats ik deze in de shoutbox?

Antwoord:

Op ons Youtube kanaal hebben we een filmpje met uitleg gezet. Link

Door pauze te gebruiken tussen de stappen kun je de instructies volgen.

Hoe plaats ik een link naar bijv mijn You Tube filmpje in de shoutbox?

Antwoord:

Kopieer de link boven uit de adresbalk en plak deze in het daarvoor bestemde venster in de shoutbox. Schrijf een berichtje, klik op verzenden en de link wordt aan het eind van je bericht geplaatst met de tekst link

De nestkasten zien er soms niet zo schoon uit, worden deze ook schoongemaakt?

Antwoord: Al onze nestkasten worden ieder jaar, na het broedseizoen, helemaal schoongemaakt. Dit is volgens de adviezen van verschillende vogelwerkgroepen en de vogelbescherming. In tussentijd onderhouden de dieren zelf hun verblijf.

Ik heb zelf al geruime tijd een nestkastje in de tuin hangen, maar er broed nooit een vogel in. Wat kan daar de oorzaak van zijn?

Antwoord: Uit ervaring weten wij dat vogels en andere dieren kieskeurige dieren zijn. Zeker als het gaat om een plaats voor een nestje. Beschutting, warmte, veiligheid speelt allemaal een rol. Soms kan een meter omhangen van het kastje al het verschil maken. Probeer daarom eens een andere plek voor het kastje in uw tuin.

Is het mogelijk om een keer de locatie van een nestkast te bezoeken zodat ik de vogels kan zien?

Antwoord: Nee, dit is  helaas niet mogelijk. Een aantal locaties is bij mensen thuis waar we in overleg gebruik maken van de internetverbinding om de beelden te versturen. We gunnen hen dan ook de privacy. Maar nog veel belangrijker kunnen wij vanuit het oogpunt "verstoring" dit niet toelaten. De veiligheid en rust van de dieren staat voorop.

Is het toegestaan om zomaar een camera te plaatsen bij vogels in de nestkast? Vogels zijn immers beschermd.

Antwoord: Wij hebben ervoor gekozen om al onze nestkasten eerst te voorzien van een camera alvorens deze op te hangen. Dan kan vanaf dat moment het dier zelf beslissen of deze kast bezocht wordt of niet.

Jullie hebben nestkasten die geschikt zijn voor bepaalde soorten, wat wordt er gedaan als een ander soort de kast in gebruik neemt?

Antwoord: Als er in een uilenkast bijvoorbeeld een holenduif of kauw gaat broeden dan zullen we hier geen maatregelen op nemen. Het is immers de natuur, daar horen wij als mens niet tussen te zitten. Mocht er in de tussentijd toch uilen de kast in gebruik willen nemen, zullen zij zelf het recht in handen nemen om de andere soort waarschijnlijk te verjagen. Wij kunnen immers meekijken in een wereld die anders voor ons verborgen zou blijven. Real life natuur!

Regelmatig zie ik een vogel het nestkastje in en uitgaan in mijn tuin, kan ik in het nestkastje kijken?

Antwoord: Het is niet aan te raden om in het kastje te kijken, zeker als u regelmatig activiteiten ziet in en om het nestkastje. Ook al denkt u dat de vogel niet in de buurt is, kan het toch verstoring opleveren, stel dat u bezig bent met de nestkast en vogel komt net terug om de kast weer in te gaan. Dit gaat niet en is er dus verstoring. Probeer dit altijd te voorkomen.

Waarom broedt er een stel kauwen in een uilen nestkast? Kunnen deze niet geweerd worden uit de kasten?

Antwoord: Een nestkast hangen wij op omdat er op die locatie bijvoorbeeld waarnemingen zijn gedaan van een bepaalde soort. In het geval van de uilenkast, waar nu de kauwen inzitten, werden regelmatig uilen gezien. Daarom hebben we in samenwerking met het bedrijf op die locatie een uilenkast opgehangen. Een uilenkast heeft een grote opening dus ook andere vogels kunnen de kast bezoeken. Als er verder geen concurrentie is van bijvoorbeeld uilen, kan het dus voorkomen dat er een ander soort in de nestkast gaat huizen. Bij iedere pagina staat een knopje naar "kast-info". Hieronder worden ook de soorten beschreven die de kast mogelijk kunnen bezoeken. Aangezien wij onze kasten ophangen met het oogpunt de natuur te helpen en u mee te laten genieten, maken wij geen onderscheidt in wat voor soort er in de kast komt. De dieren mogen dit zelf beslissen en desnoods uitvechten. De mens is in deze situatie alleen maar een toeschouwer geen scheidsrechter.

Waarom worden de vogels niet geringd?

Antwoord:

Tegenwoordig is het voor onderzoek niet meer noodzakelijk om bepaalde soorten die wij in onze nestkasten hebben te laten ringen. Van deze soorten is inmiddels genoeg bekend. Daarom hebben we besloten om dit bij deze dieren niet te laten doen. Het ringen levert, hoe klein misschien ook, toch verstoring en stress op.

Voor soorten waar dit nog wel nut heeft of in het kader van een gericht onderzoek zoals bij de spreeuw kunnen we een uitzondering maken. In het kader van het jaar van de spreeuw werden daar bijv kleurringen toegepast waar we aan hebben meegewerkt.

Waarom zijn er 2 nestkasten met spreeuwen, spreeuwen zijn toch niet zo bijzonder?

Antwoord: Op de locatie van de spreeuwen kasten hadden we eerst 1 kast hangen, hier werd regelmatig om gevochten door de spreeuwen. Daarom hebben we als test een tweede kast opgehangen. Deze werd al vrij snel bezocht door spreeuwen. Nu hadden we dus 2 kasten met activiteiten. De positieve reacties van bezoekers op deze 2 kasten heeft ons doen besluiten om ze alle twee online te houden. Mede doordat de beide kasten verschillen van camera-standpunt, geeft iedere kast toch zijn eigen mooie beelden weer. Verdiep u eens in deze vogels en neem eens regelmatig een kijkje. Misschien zijn ze wel minder "gewoon" dan u denkt.

Waarom zijn jullie camera's het hele jaar online?

Antwoord: De camera's zijn het gehele jaar online, omdat er zeker in de winter al een orienterende fase voor de lente is bij de dieren. Het is ook zelfs tijdens het broedseizoen lastig om een vaste periode aan te houden. Dieren houden zich tenslotte niet aan een datum, maar volgen de natuur. Hierdoor zou het risico te groot zijn om dingen te missen, zoals bijvoorbeeld het uitvliegen van jonge dieren. Kerkuilen hebben een veel langere broedperiode en beginnen vaak net wat later dan de kleinere vogels. Bovendien zijn deze vogels honkvast en geven ze ook buiten het broedseizoen kijkplezier. De andere kasten worden ook buiten het broedseizoen regelmatig bezocht en in de winter vaak als slaapplaats gebruikt. Kortom genoeg redenen om de camera's en de website het gehele jaar door LIVE te laten draaien!

Wat wordt er gedaan als er een dier dood gaat die zich in de nestkast bevindt?

Antwoord: Dit kan vele oorzaken hebben bijvoorbeeld voedselvergiftiging, een infectie of gewoon ouderdom. Hierop nemen wij nog niet direct actie. Indien het een jong betreft zal de ouder er zorg voor dragen. Bedraagt het een volwassen dier, kan het zijn dat hierdoor een broedsel mislukt i.v.m. het stoppen van bijvoorbeeld de voedsel aanvoer. Dit is zoals het in de natuur ook gaat. Hoe triest het soms ook is. Wij bieden de mogelijkheid om mee te kijken en soms zijn dat dan dingen die niet fijn zijn om te zien. Dit is echter wel de natuur.

 

Technische vragen:

Worden de nestkasten ook buiten de broedperiode gebruikt?

Antwoord: Zeker, de kasten worden vooral in de winter al regelmatig bezocht. De vogels bevinden zich dan in een soort orienterende fase voor de lente. Verder worden de kasten ook als slaapplek gebruikt en als voor beschutting tegen de kou en het slechte weer.

De jongen zijn uitgevlogen, komen deze nog terug in de kast of kan ik het nest eruit halen en de kast schoonmaken?

Antwoord: Als de jonkies zijn uitgevlogen is het slim om nog even te wachten, de eerste dagen zullen de jonge vogels nog regelmatig in de buurt van de kast te vinden zijn. Daarna kunt u een moment kiezen om de kast schoon te maken. Alleen er aan beginnen als u zeker weet dat de kast leeg is!

Wat is de beste tijd om een nestkast schoon te maken?

Antwoord: Het beste is om eens per jaar de nestkast schoon te maken. De beste periode is veelal na de broedperiode. Indien mogelijk maak dan de kasten goed schoon met kokend water om eventuele achtergebleven parasieten te doden, laat vervolgens de kast goed drogen en hang deze weer terug op.

Waarom zijn de beelden van de camera's in het zwart/wit en andere in kleur?

Antwoord:

De beelden zijn voornamelijk zwart/wit omdat het in de nestkasten erg donker is. Omdat we voor de donkere ruimtes infrarood licht gebruiken is dat alleen d.m.v. de camera zichtbaar in zwart/wit. Kleurenbeeld kan alleen als er voldoende licht beschikbaar is. Infrarood licht is voor dieren niet waar te nemen.

De nieuwere camera's die we inmiddels toepassen hebben minder daglicht of indirect daglicht nodig om over te kunnen schakelen naar weergave in kleur.

Zijn de nestkasten die jullie gebruiken speciaal aangepast voor de camera's?

Antwoord: De nestkasten die wij gebruiken hebben we zelf ontworpen en gemaakt. In iedere kast is een apparte ruimte gemaakt voor de apparatuur. Deze speciale ontwerpen worden niet openbaar gemaakt.

Hoe gaan jullie om met storingen van de apparatuur in de nestkasten als deze bezocht worden door dieren?

Antwoord: Als er problemen zijn met de apparatuur in de nestkast, wordt de storing pas verholpen als de kast niet meer gebruikt wordt door het dier. Bijvoorbeeld bij een defecte camera. Dit betekent dus dat dit buiten het broedseizoen zal zijn en als de kast niet meer wordt bezocht. Dit allemaal om verstoring van de natuur te voorkomen. De natuur en het welbevinden van de dieren gaat immers voor het kijkplezier via onze website.

Hebben de dieren geen hinder van de infrarood verlichting van de camera's?

Antwoord: We gebruiken in de nestkasten speciale camera's met infraroodverlichting. Dit is voor het dierlijk oog niet zichtbaar.

Wat voor soort camera's gebruiken jullie in de nestkasten?

Antwoord: Wij gebruiken analoge infrarood camera's (SD resolutie) in de nestkasten. Deze camera's beschikken over een groothoek lens wat in de kleine nestkasten goed van pas komt. De infrarood verlichting is nodig om in de donkere ruimtes van de nestkasten toch iets te kunnen zien. Dit licht is onzichtbaar voor het oog van de dieren.

*Update* Sinds 2017 passen we ook HD resolutie IP-camera's icm infrarood verlichting toe.

 

Storingen & klachten:

Als ik de website bezoek zie ik geen livebeelden maar een zwart vlak

Antwoord:

In firefox is een optie ingebouwd om video en audio te blokkeren. Om de live beelden te bekijken moet deze instelling op "audio en video toestaan" worden gezet. Lukt het niet met firefox kan je ook een andere browser proberen zoals chrome

Chrome

Heb je dit in chrome? Kies rechts bovenin op het menu met drie stipjes en kies desktopsite.

Als bovenstaande niet werkt.

Op sommige apparaten werken helaas de livebeelden niet via de stadaard browser. Het kiezen van een andere browser bied vaak uitkomt.

Als ik een berichtje plaats in de shoutbox komt er soms ongevraagd een link in te staan in plaats van mijn tekst. Hoe komt dat?

Antwoord: Dit is op dit moment nog een kleine bug in onze shoutbox. Als je puntjes gebruikt in de tekst en je doet geen spatie daarna denk het script dat het een link is zoals bijv .nl. De oplossing is dus als je puntjes gebruikt in een zin....... je daarna een spatie doet voordat je verder typt. We hopen dit nog wel op te lossen in de toekomst.

Er is geen beeld bij één van de nestkasten, waarom wordt dit niet opgelost?

Antwoord: We hebben te maken met allerlei technieken en factoren. Hierin kunnen zich weleens storingen voordoen. Het zou daarom dus kunnen dat er door een storing een nestkast een aantal dagen offline is. Op de desbetreffende pagina zullen we u via de shoutbox en via het update gedeelte op de hoogte houden van de storing.

Ik stoor mij aan gedrag van andere mensen in de shoutboxen, wat kan ik doen?

Antwoord: U kunt via de contactpagina contact opnemen om hier melding van te maken. Indien het ongewenst gedrag is kunnen wij degene er op aanspreken en in uiterste noodzaak blokkeren. Het is uiteraard niet verboden dat iemand zijn mening deelt via de shoutbox. Respecteer je medemens! Racistische, beledigende of misleidend uitingen worden niet getolereerd. Spamming, het maken van reclame voor producten of diensten is niet toegestaan. We zullen er op toezien dat de sfeer gemoedelijk blijft en iedereen zich houdt aan de richtlijnen.

Bij geen enkele camera zie ik beeld en in de shoutbox op de verschillende pagina's lees ik dat andere mensen dit probleem ook hebben, wat kan ik doen?

Antwoord: In dit geval kunt u contact met ons opnemen via de contactpagina. Houdt u verder ook de shoutboxen in de gaten, ingeval van een storing zullen we proberen om u via die weg op de hoogte te houden.